Welkom op onze school!

GO! MIRA organiseert secundair onderwijs op een andere, vernieuwende manier. Wij staan voor #toekomstgericht onderwijs omdat we steeds positief vooruit kijken om als leef- en leeromgeving onze verantwoordelijkheid op te nemen in de maatschappij van nu én morgen. Dit continu proces is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (evidence informed).

Onze slogan, #Waar je kan schitteren, is zeer bewust gekozen want wij hebben de ambitie om ieder kind te laten evolueren tot de beste versie van zichzelf! 

#InspiLeren typeert GO! MIRA omdat in onze visie inspireren en leren hand in hand gaan. 

#Waarjekanschitteren #Toekomstgerichtonderwijs #InspiLeren

NIEUWE studierichting Toerisme 2.0
Zomerschool 2020
Zomer

Op maandag 17 augustus start de zomerschool: ’Summerboost @ MIRALABS’

GO MIRA en juf Vicky, juf Morgane, juf Jente en juf Melien kijken er alvast naar uit om jullie kinderen te ontvangen. 
 
Ben je nog niet ingeschreven? Er is nog plaats! 
 
Programma
 
Om 9u start de zomerschool. In de voormiddag staat Nederlands, wiskunde en wereldoriëntatie op het programma. 
 
In de namiddag gaan van 13u tot 16u de LABS door. Externe partners geven deze workshops:
 
  • 17/08: Yoga en legomasters workshop
  • 18/08: Level 21: werken met zonne-energie en windenergie
  • 19/08: Basketbaltraining door BBC Hamme
  • 20/08: Turnen door Energym Hamme
  • 21/08: Digitale wolven: robots programmeren 
 
  • 24/08: Een gameruimte zelf bouwen met cospaces door Thomas More Hogeschool
  • 25/08: DIGI-ART: Virtual reality ontdekken door leerkrachten GO! MIRA en academie Hamme
  • 26/08: Basketbaltraining door BBC Hamme
  • 27/08: Mad scientist en uitvinder Anthony Liekens bouwt een controler
  • 28/08: Yoga en/of legomasters workshop
 
Praktisch
 
Adres: Loystraat 70 Hamme (parking naast sporthal)
  • Vanaf 8u45 kan jouw kind terecht op de school
  • Om 16u uw kind ophalen. Er is geen nabewaking. 
  • Gelieve voor de sportactiviteiten sportieve kledij mee te geven. 
  • Lunchpakket en drank + knabbel en drankje voorzien. (maatregelen corona)
  • Er zal een aanwezigheidslijst ondertekend moeten worden. De overheid vraagt dit. 
 
Beginsituatie
 
De leerkrachten willen meer zicht hebben op de noden en het leeraanbod van de voormiddag bepalen. Gelieve  DIT FORMULIER invullen. 
 
Coronavoorschriften
 
De voorschriften voor een zomerkamp gelden ook voor de zomerschool.
  • De zomerschool bestaat uit één bubbel van maximum 50 deelnemers (inclusief leerkrachten). Binnen zo’n bubbel kunnen kinderen en leerkrachten samen leren.  De leerlingen zullen tijdens het leren gesplitst worden in kleinere groepjes.  Hierbij zijn mondmaskers en social distanding voor de kinderen niet van toepassing.
  • Er is een duidelijke aanwezigheidslijst en een contactenlogboek waarin alles wordt genoteerd. 
  • Deelnemers die vijf dagen of minder voor vertrek ziek worden, komen niet naar de zomerschool. Bij twijfel vragen we dat ouders de huisarts consulteren.
  • Wanneer iemand ziek wordt tijdens de zomerschool, is er een duidelijk stappenplan: ouders die hun zoon of dochter zo snel mogelijk komen ophalen en de huisarts consulteren. Indien iemand positief test op covid-19 zal de zomerschool onmiddellijk beëindigd worden. 
  • We hanteren de verder gekende standaard richtlijnen zoals handhygiëne, reinigen van contactoppervlakken… 
  • Ouders zetten kinderen af aan de poort en wachten op de parking. Indien er contact is met de leerkrachten steeds een mondmasker opzetten en social distanding bewaren
Mogelijk komt de pers een aantal foto’s maken van de zomerschool. Indien u expliciet weigert dat uw kind in beeld komt. Gelieve dit te melden via directie@gomira.be  


 

zomer2
FINALIST STRAFSTE SCHOOL 2020
Strafste
Tom De Cock vertelt over onze school
Chillzone challenge
Wil je meedoen? Stuur een filmpje naar directie@gomira.be
Interview met de directeur over leren tijdens corona: 'Stress vermijden bij het leren op afstand: het gezin bepaalt het ritme'

De scholierenkoepel en onderwijsspecialisten Tim Surma en Martin Valcke trekken aan de alarmbel. Er is chaos in het onderwijs: scholen zorgen voor stress in de huiskamers en scholen gaan niet in dialoog. Directeur Vincent Browet heeft bij aanvang van leren op afstand hier samen met zijn team de touwtjes stevig in handen genomen om dit ten allen tijde te voorkomen. 

“Het laatste wat ik wil is dat leerlingen en ouders conflicten krijgen door de school. Want nu hebben ze elkaar net hard nodig,“ opent directeur Vincent Browet. We moeten de leerlingen wel in het goede leerritme houden en ook dat is onze verantwoordelijkheid. 

Daarom heeft het MIRA-team vanaf de start van het digitaal leren 4 duidelijke principes vastgelegd om onderwijs op afstand te bepalen.

  1. Alle opdrachten worden per week gebundeld aangeboden en op één vast tijdstip gepubliceerd. Geen losse berichten en aparte deadlines.
  2. Er is een duidelijke planning wanneer de livesessies zijn om vragen te stellen.
  3. De hoeveelheid van taken is berekend op +- 60% van de normale leertijd. 
  4. Communicatie is het sleutelwoord: leerlingen en ouders worden bevraagd om te kunnen bijsturen.

Binnen deze principes hebben we een kader gecreeërd waar het gezin zelf een planning kan opstellen, rekening houdend met hun eigen thuissituatie. Er is ook al een basisstructuur door de livesessies met de leerkrachten.

Het gezin bepaalt het ritme

“In jouw kot blijven is voor elk gezin anders, hoe kan een school dan een zeer strakke structuur opleggen?” stelt directeur Vincent Browet. De school hoort van andere kinderen dat ze een hele dag online moeten zijn om de lessen te volgen. Dat school verplaatst wordt naar de huiskamer en ouders leerkracht worden. Dat uitgangspunt vindt GO! MIRA een slecht idee. Het gezin moet zich volledig reorganiseren en dan lukt dat niet door het lessenrooster zomaar te kopieren. In GO! MIRA kunnen de leerlingen én hun gezin zelf het ritme bepalen, want leven in uw kot is niet evident

overzicht

schema

Directeur Vincent Browet, vader van 1-jarige dochter moet zelf zijn gezin georganiseerd krijgen om de school van op afstand te organiseren. ‘Digitale meetings met jouw team en ondertussen jouw energieke dochter eten geven is een uitdaging’ Maar zonder structuur is het ook chaos in de huiskamers. "Door opdrachten op één moment aan te beiden en een deadline te geven kunnen leerlingen en het gezin zelf het ritme bepalen," zegt M. Browet.   Wij willen ook de meldingen reduceren want iedereen heeft recht op digitale detox. Er zijn gezinnen die slechts één computer hebben voor drie kinderen. Dan kunnen ze onderling afspreken wanneer ze aan een bepaalde taak kunnen werken.  Heb je een slechte dag? Dan plan je jouw werk op een ander moment. “Ik ben ervan overtuigd dat scholen niet beseffen welke impact thuisleren heeft op een gezin. Ouders zijn geen leerkrachten. Wij gebruiken daarom digitale leerplatformen waar de leerkracht extra uitleg geeft.

“De leerlingen leren plannen en organiseren in de LABS. Deze coronatijd is een mooie test hoever onze leerlingen staan”, geeft MIRA- LAB coördinator mevr. Philips aan.

 ELKE leerling telt

We leren nu digitaal maar dat moet natuurlijk voor iedereen toegankelijk zijn en daarom was de school extra aandachtig over het garanderen van ‘gelijke onderwijskansen’. “In GO! MIRA telt elke leerling”, zegt directeur Browet Vincent. Deze week zat de schoolmail bomvol met een leeraanbod via digitale leerplatformen. Al die bedrijven zien dit als een uitgelezen moment om hun product te promoten. Maar niet iedereen heeft toegang tot het internet, zelfs niet elk gezin beschikt over een computer. Gezinnen die het moeilijker hebben, mogen niet de dupe worden van de coronacrisis.   Daarom heeft de directeur deze week een paar laptops met alle opdrachten persoonlijk aan leerlingen bezorgd. Dit natuurlijk allemaal volgens de regels van social distancing. Ook zijn er vouchers besteld zodat alle leerlingen toegang kunnen hebben tot gratis WIFI. 

laptop

laptop2

“Eén laptop ben ik gaan afgeven op de parking van een warenhuis met een oversteek in een winkelkar. Een grappig moment tussen ouder en directeur maar wel volgens de regels van social distancing”, lacht M. Browet. 

Persoonlijk contact blijven behouden

Tijdens deze coronaperiode willen we contact blijven houden met de leerlingen door de livesessies. Zo zijn er al livechats, schilderworkshops, verjaardagsfeestjes, spelletjes, quizjes,… geweest.  Daarnaast zijn er ook onze challenges van de Miramediaklas! Wie doet mee? Maak een selfie voor de zorg, vereeuwig jouw dagactiviteiten in een filmpje, doe mee aan ‘klapmoment’, maak muziek met huishoudspullen, jongleer met toiletrollen, … Je kan het zo gek niet bedenken of we maken er wel een uitdaging van. De leerlingen bedenken ook zelf challenges om de anderen uit te dagen!  “Ik heb echt nieuwe talenten van mijn leerlingen ontdekt”, zegt leerkracht media Marjolijn De Boeck.

Ekunst2kunst Wij gebruiken in onze normale werking digitale platformen Smartschool, Wezooz en Simulise als ondersteunende middelen om een kwalitatief sterk leeraanbod te organiseren. We gaan de komende periode deze middelen nog meer inzetten. “Wij plukt vandaag de vruchten van zijn toekomstgerichte manier van werken”, zegt een vooruitziende directeur. Door het opschorten van de lessen als maatregel tegen de bestrijding van het coronavirus moeten heel wat scholen naarstig op zoek naar digitale hulpmiddelen. GO! MIRA was er in principe al klaar voor. Hoe? Door de veelvuldige toepassing van hun digitale tools in de modules, LABS...

GO! MIRA is een pionier in het gebruik van WeZooz Academy. We waren één van de testscholen en door onze feedback is dit platform geworden wat het nu is. Want WeZooz staat garant voor professionele instructievideo’s, volledig compatibel met de Vlaamse leerplannen. Wij is blij dat Wezooz tijdelijk voor alle scholen beschikbaar maakt. Het verschil is dat  onze vakleerkrachten klastrajecten klaarzetten waar gerichte doelstellingen aan zijn gekoppeld. 

davidOnze leerkracht geschiedenis David Beck kwam op die manier al terecht in de huiskamers of bureaus van onze leerlingen. Als ze wensen kunnen ze dag en nacht naar hun favoriete leerkracht geschiedenis kijken en luisteren. Maar nu zullen er nog veel meer jongeren onze inspiLerende leerkacht op Wezooz kunnen bekijken. Want ze hebben hun leerplatform voor iedereen opgezet.Wie weet wordt M Beck binnenkort wel op straat herkend. 

Voor onze toekomstgerichte school is dit niets nieuws door onze specifieke werking van de masterclass, MIRA-LAB en my Portfolio. 

Digi leren

Evidence informed: luisteren naar wetenschap

De school past het principe van 'evidence informed' denken en handelen toe. Dat wil zeggen dat we informatie, expertise en onderzoek verzamelen. Leerkrachten en directie volgen de wetenschappelijke artikels op waaronder 'Hoeveel herhalingsoefeningen kunnen leerlingen aan?' van onderwijswetenschapper Tim Surma. Daarnaast hebben we onze leerlingen door middel van een enquête bevraagd hoe het digitaal leren verloopt . Deze 'data' geven ons een schat aan informatie. Op deze manier proberen we vanop afstand, waar mogelijk, bij te sturen. Want het is geen eenvoudige opdracht om op afstand opdrachten te voorzien, in te schatten en op te volgen. Een laatste onderzoeksvraag van vorige week: 'Klopt onze tijdsinschatting met de realiteit?' Een aantal bereidwillige leerlingen van 1A houden hun werktijd bij en geven dit dagelijks door.  

evidence

evidece 2

Blijven bijsturen

De school heeft feedback van leerlingen goed ontvangen en in de komende weken ontwikkelen we nog meer ondersteunende middelen. Het plannen en organiseren blijft voor sommigen moeilijk. In de livesessies krijgen ze tips en de school stuurt binnenkort een schema en selectie van ondersteunende middelen om zelfstandig werken te ondersteunen.

De directeur besluit:  “Laat het ons vooral gezond houden in ons kot. Wij zijn er voor de leerlingen. Deze persoonlijke benadering zit in ons DNA en ook online coachen we onze leerlingen om deze bijzondere periode te overbruggen! Het team doet echt zijn best om in deze uitzonderlijke omstandigheden onderwijs aan te bieden! Van mij mogen zij ook fouten maken, zolang we eruit leren! Blijf vooral gezond!” 

Via deze LINK digitaal inschrijven voor het schooljaar 2020-2021 voor alle jaren en studierichtingen. 

indschHeb je vragen over de inschrijving? Je kan de school steeds telefonisch contacteren op 052 49 99 70 of directie@gomira.be

Bezoek de school OP afspraak

Je hebt interesse in de school, je hebt de website goed bekeken maar je wil meer informatie? Op afspraak is dit nu mogelijk. U bent verplicht een mondmasker te dragen en alles zal verlopen volgens de veiligheidsmaatregelen. Er zullen geen andere personen  aanwezig zijn tijdens deze rondleiding. We maken met jou een indviduele afspraak.

ROND
Innovatieve digitale technologieën
gif full
De Facebookpagina is actief en dynamisch
Hier vind je foto's, evenementen, activiteiten...
Smartschool
Volg onze Mediaklas

Media

De leerlingen 'vloggen', leren omgaan met social media...